Catatan Si Pencari Cinta#3

bismillah..


sambungan...


aku langsung menyatakan hasratku untuk menemuinya pada minggu hadapan..


walaupun belum pasti aku ditentukan untuk pergi atau pun tidak..


namun sekali lagi ujian datang..


ditaqdirkan Allah ukhti tersebut bakal menghadapi exam pada 26 haribulan..


subhanallah..
subhanallah..


aku jadi semakin keliru..


andai aku pergi boleh jadi aku menganggu rutin belajarnya..


lalu beliau mencadangkan agar aku pergi pada minggu ini...yakni 30haribulan..dengan kehadiran adik-adik junior bangalore yang baru mungkin peluang itu harus ku manfaatkan untuk DnT..menarik..fikirku..


namun dengan hanya 1 hari cuti...disebabkan hari sabtu ada kelas..


aku merasakan Allah hendak mengujiku dan memberi peringatan padaku untuk mengikhlaskan diriku berpergian ke bangalore walaupun untuk jangka masa yang sangat singkat..


aku mengadu pada sis..


namun dibalasnya dengan mengatakan..
"banyak ujian sebab Allah nak arrange satu hari yang paling terbaik untuk pertemuan itu"

allahuakbar!


lupa aku pada perancangan yang Allah buat diatas perancanganku..


kerna sesungguhnya kita memang merancang..


bahkan Allah juga merancang..


dan rancangan Allah maha hebat pasti lebih baik buat kita..


kerna Dia berikan apa yang kita perlu bukan yang kita mahu..

"....Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
(al baqarah 2:216)

saat aku sedang cuba mengikhlaskan hatiku dan bersangka baik denganNya..

hari isnin 19 haribulan..xperia ku sekali lagi berbunyi..

menyampaikan khabar dari orang bangalore..

alhamdulillah..
alhamdulillah..
alhamdulillah..

khabar yang penuh makna..

exam yang ditunda memberikan aku peluang untuk menziarahi beliau weekend itu..

dan memang pertolongan Allah itu sangat dekat bagi yang mencarinya..

hari rabu minggu tersebut aku menemui seniorku..

melafazkan hajatku untuk ke bangalore..

puas merayu namun tiada kata putus dapat diberikan dalam masa yang singkat ekoran soal keselamatan kerna aku berhajat untuk bersendirian melangkah ke bangalore kerna tidak ingin menyusahkan teman-temanku yang lain..

aku mengerti perasaan risau dan gundah mereka andai melepaskan aku bersendirian..

namun aku terpaksa menjadi adik yang sedikit degil demi perjalanan DnT ku...

maafkan adikmu ini duhai abang dan kakakku fillah...

namun aku berbesar hati mengetahui mereka memahami hajat dan keinginanku..alhamdulillah..

ditaqdirkan Allah keesokan harinya...sewaktu kelas..aku mendapat message mengatakan ada seorang ukht dari belgaum yang turut ingin turun ke bangalore pada minggu tersebut..

alhamdulillah...
alhamdulillah...

kesyukuran yang teramat sangat..

Allah itu memang sangat baik..

diberikan aku nikmat diatas nikmat..subhanallah..

tidak sabar rasanya saat itu untuk menyatakan hal tersebut pada abang dan kakak seniorku..

aku terus menghubungi sis belgaum tersebut dan menyatakan hasratku untuk berpergian bersama beliau ke bangalore..

dan alhamdulillah hajatku disambut baik oleh beliau..

seharusnya aku ke belgaum terlebih dahulu untuk menemui ukhti tersebut sebelum sama-sama bergerak ke bangalore..

dan feedback dari senior-seniorku juga agak positive..

namun kebenaran harus diminta juga daripada warden hostel..

terasa ada sedikit putus asa di situ..namun pengharapan agar diberikan kebenaran mengatasi rasa lemah aku itu..

dengan kesudian seorang temanku untuk menemaniku..

aku berasa semakin bersemangat..insyaallah..

jazakillah sis~

aku menunggu dengan sabar berita yang kuharapkan baik dari seniorku..

alhamdulillah....alhamdulillah...

lafaz kesyukuran pada pengatur segala urusan langit dan bumi, Allah yang maha berkuasa mengatasi kuasa hamba-hambaNya yang maha lemah lagi tak berdaya tanpa pinjaman kekuatan dariNya..

dengan kebenaran dan keizinan dari semua pihak namun andai tanpa ketentuan dari Allah aku tetap tidak mampu menunaikan hajatku yang satu itu..

dengan segala kekuasaanNya lah aku akhirnya ditaqdirkan untuk bermusafir di bumi maududi ini demi jalan DnT yang aku pilih dengan izinNya..alhamdulillah..

juga dengan bantuan dari akhawat senior atasku yang turut menyatakan kesudian mereka menukar plan perjalanan mereka ke belgaum pada hujung minggu itu menjadi lebih awal lantaran tiket basku dari belgaum ke bangalore adalah pada jumaat malam sabtu..

which means aku terpaksa memonteng kelas dissection pada petang jumaat demi melunaskan hasratku yang telah lama aku pendam........



-bersambung......

30 September 2011, 7:49 pg, BM

1 comment: