Apa Yang Penting? Kerjasama!

Bismillah.
Dengan nama Allah yang maha menyatukan hati-hati

I guess this is my very first post sepanjang 6 bulan saya bekerja.
Bukan tak cukup masa nak tulis,cuma kadang-kadang tak terkeluar nak tulis apa walaupun pada hakikatnya banyak sangat yang ingin diceritakan.

Alkisah.
Got to be in salah satu ward dalam cabang perubatan.ward hematology(bahagian darah)
That 2 weeks periods are one of the best memory i had sepanjang 6 bulan saya kat medical department.
Kalau pasal patients memang kadang-kadang ‘menyesakkan’.
Kalau pasal superior,standard la kalau kena marah.
Tapi the best part was about my colleagues that time.

Tader nafsi-nafsi,semua orang pulun nak siapkan kerja semua orang.
Dah settled kerja sendiri terus offer diri untuk tolong kawan-kawan.langsung tak berkira.
I can still feel the awesomeness working with them.Some people when i told them this story they kinda jealous.yes i admit being in medical tersangatlah sibuk.terkadang kerja shif malam tapi balik kerja pagi tu dah pukul 7-8.sekejap je dapat rehat.so its a bless to have colleagues yang sangat-sangat supportive dan membantu.

Now everyone dah scattered.ada yang dah masuk posting lain.so all the best! Do your very best till you achieve what you really want.
Doa aku sentiasa mengiringi kalian.
Whatever happen in our future, percayalah ia untuk menjadi sumber semangat kalian, sepertimana kalian menjadi sumber semangatku.May God bless you all.i really gonna miss working with you guys.yes i am.

It is crucial to build a very good and positive environment sepanjang bekerja as most of your time you’ll be spending at your workplace.especially doctors.teamwork bak kata omputeh.huhu.




Allah Swt dalam al-Quran berfirman:
«وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‏ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوان»
“Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebaikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran.”  (Qs Al-Maidah [5]: 2)

Last but not least
Dari Abu Hurairah ra, Nabi SAW, bersabda: “Barang siapa yang melepaskan satu kesusahan seorang mukmin, pasti Allah akan melepaskan darinya satu kesusahan pada hari kiamat. Barang siapa yang menjadikan mudah urusan orang lain, pasti Allah akan memudahkannya di dunia dan di akhirat. Barang siapa yang menutupi aib seorang muslim, pasti Allah akan menutupi aibnya di dunia dan di akhirat. Allah senantiasa menolong hamba Nya selama hamba Nya itu suka menolong saudaranya”. (HR. Muslim, lihat juga Kumpulan Hadits Arba’in An Nawawi hadits ke 36).

The very next post will be so much related to the above hadith.insyaallah.


Wallahua'lam.

12 May 2018, 8:45am, tanah air.

No comments:

Post a Comment