Saat Perjalanan Adalah Pencarian Diri

Bismillah.

Dengan nama Allah yang Mengajar dengan pena.

That was my first time travelled to pahang alone.and by bus some more.it was really a long journey.mungkin sebab bertolak siang.sebelum nie kalau kat india gerak malam.tidur je sepanjang dalam bas.bangun-bangun dah siang and dah nak sampai.sedar-sedar dah 10-12 jam dalam bas.tapi lain bila travel siang.dia punya lama tu…..berjanggut jugak.haha.tambah bila dapat seat tengah-tengah,bukan single,bukan window side jugak.haha..Memang mereput dalam bas.but luckily I got some pretty nice song and book to read sepanjang perjalanan.

More than 12 hours punya perjalanan, sebenarnya memungkin kita untuk have thought tentang banyak perkara.especially day journey.sebab tak mampu nak membuta sepanjang perjalanan so ada masa-masa yang kita akan berfikir jugak tentang apa-apa sahaja yang terlintas dalam benak fikiran.

My playlist memang akan on sentiasa kalau travel.Tambah-tambah kalau travel sengsorang.so dalam banyak-banyak lagu yang didendangkan tu tertarik dengan lirik satu lagu nie.i memang minat lagu nie dah lama.’Menjemput Bidadari’ by Dani Setiawan.(tapi ada orang kata orang lain yang nyanyi lagu nie.but it doesn't matter.thanks to whoever wrote the lyrics and sang it.)it's a wonderful song. a song about a guy yang akhirnya bisa menjemput bidadari menjadi suri hati.a love song actually.Haha.
But there's​ one sentence in the lyrics that really meaningful.my ex kakak usrah pernah sebut pasal lirik tu dalam usrah.(Bayangkan, sampai boleh masuk dalam usrah.power tak power lirik tu.haha)

Nie lirik magic tu.
“Saat perjalanan adalah pencarian diri”
Gambar hiasan.


Haaaa….hebat tak lirik dia..*winkwink*

Hakikatnya, setiap saat dalam kehidupan kita adalah peluang dan ruang yang Allah cipta untuk kita mencari dan terus menggali tentang hakikat diri kita.siapa kita, untuk apa kita diciptakan dan ke mana kita kan melangkah selepas ini.

Apa saja yang kita lakukan, ke mana pun kaki kita melangkah semasa di dunia ini adalah saat kita mencari diri kita.Ramai yang dewasa kerna pengalaman diri dan orang lain.kerna apa?kerna mereka berjaya mencari siapa mereka sepanjang berkelana di bumi Allah ini.

Masih belum terlewat untuk kita melihat dan menghayati setiap corak perjalanan kanvas hidup kita sebagai satu wadah untuk kita lebih mengenali siapa kita.

Saya kenal someone.bertahun-tahun dalam tarbiyah,tapi masih belum bisa merasakan 'bangun malam’ sebagai satu sumber kekuatan, belum mampu menjadikan itu sebagai rutin yang mendekatkan diri dengan tuhannya, belum merasakan urgensi untuk berkomunikasi dengan Tuhan.Namun dalam satu simpang perjalanan hidupnya, dia ditemukan dengan seseorang yang membuatkannya merasakan urgensi untuk berkomunikasi dengan tuhannya,meminta apa yang ingin dimintanya dalam doa-doa, memohon apa yang dihajatinya sepenuh jiwa sedangkan orang yang ditemukan tidak pernah menceramahinya dengan topik tersebut.cukup dia merasakan perjalanan hidupnya dipertemukan dengan insan itu sebagai pushing factor untuknya kembali mencari maksud diri sebagai hamba.
Dan sebagai teman, saya benar mengharapkannya dapat terus istiqamah.

Biar lewat, tapi jangan melewatkan.(senyum senget)

Kerna masa adalah makhluk Tuhan yang sangat unik.dengannya luka terubati, dengannya parut menghilang, Dan dengannya juga manusia bisa ‘kembali’ kepada penciptanya.biiznillah.

Wallahu’alam.

7:57 pm,29 April 2017,  Tanah Air.

P/s::baru dapat post after 3 weeks.huu

No comments:

Post a Comment