Aku Cemburu Lagi!!!


Bismillah..

Segala puji bagi Allah tuhan empunya langit dan bumi..

CEMBURU

1 word with 6 letters.

Apa yang semua terfikir ek bila dengar or terbaca perkataan nie?

Tak keterlaluan kalau saya kata tanggapan negatif yang wujud dalam minda majoriti daripada kita bilamana terdengar perkataan itu.

Tapi kalau diingat-ingat, saya pernah menulis tentang perkara yang sama dalam post Aku Cemburu!!! and i want to write bout it again but in a little-bit-different situation.

Alkisahnya, kurang lebih sebulan yang lalu 1 of my friend proposed me.bukan propose yang ‘tue’ ye.she proposed me to join them jaulah to Mesir!subhanallah.sesuatu yang tak disangka-sangka datang menjengah.bukan saya yang merancang,apatah lagi mereka.tapi semestinya Allah lah yang merancang semuanya.maha kuasa Allah.Allahu akbar!



Dengan hadirnya lamaran yang mengejut itu membuatkan saya berpikir-pikir.nak balik rumah ke nak ikut berjaulah ataupun nak pergi dua-dua.wow!terbaeklah!namun atas sebab-sebab tertentu, masa dan onkos semestinya, di taqdirkan Allah i have to chose only 1 between those two choices.hmm...nak balik rumah tapi teringin sangat nak pergi mesir.(sapa yang tak teringin nak melawat bumi para nabi oii??)saya kira itulah antara cita-cita mereka-mereka yang bergerak di atas landasan dakwah dan tarbiyah ini.menelusuri kisah perjalanan para murobbi  terdahulu, yang berjuang meski bersendirian untuk menyampaikan amanah Allah pada ummat.seperti kita.insyaallah.di bumi itulah lahirnya para nabi Allah yang terus-terusan melaksanakan misi dakwah mereka agar Islam itu sampai pada kita,ummat akhir zaman ini!it was so difficult to make the decision.but i really hope that all the thing happened was guided by Him.insyaallah.

Berhari-hari jugak saya berpikir.sampaikan harga tiket balik jadi berganda-ganda sebab lambat sangat booking.(cmne lak harga tiket nie boleh naik time-time tengah promo??tak paham betol).pernah jugak usha tiket untuk dua-dua journey,BM-mesir-malaysia-BM.tapi itulah taqdir Allah, ketetapan Allah, ketentuan Allah.sebagai hamba, saya yakin dengan Tuan saya.

Beberapa hari selepas balik dari jaulah, ukhti tersebut post something in mukabuku.a video.subhanallah.alhamdulillah.laailahaillallah.allahuakbar!a videoclip.”sang murobbi” by izzatul islam.a phrase from our ikhwah.saya memang tak pernah jumpa ikhwah tersebut.dan saya rasa kalian juga belum pernah jumpa ikhwah tersebut.tapi yang menjadikan kata-kata itu menusuk adalah perjuangan yang sama.misi dan visi yang sama.semangat yang sama.angan-angan yang sama.perjalanan penuh liku yang sama.lorong berduri yang sama yang dilalui.meski bukan di tanah yang sama.namun auranya cukup hebat untuk menggetarkan hati ini.


‘’ini adalah sebuah nasyid untuk para murobbi-murobbi di luar sana, kalian semua adalah salah satunya”

Mendengarkan dalam video saja sudah cukup menaikkan semangat dan himmah apatah lagi apabila mendengarnya live.allahuakbar!

Ya itulah satu pengalaman yang saya kira sangat bermakna buat mereka yang berpeluang untuk mengikuti jaulah tersebut.sudah semestinya ia mampu melonjakkan iman ke tahap yang lebih tinggi.beza ‘jalan-jalan’ mereka yang tidak faham dengan ‘jalan-jalan’ mereka yang bergerak mengorbankan harta, masa, dan tenaga untuk mencari dan melihat tanda-tanda kebesaran Allah di muka bumiNya yang maha luas ini.seperti firman Allah dalam kitabNya yang suci, Katakanlah: "Adakanlah perjalanan di muka bumi dan perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang terdahulu.......”surah ar rum 30:42.jadi teringat pada perjalanan ke golden triangle etc seketika dulu.terasa rugi plak.tapi insyaallah itu yang terbaek yang Allah nak bagi.mungkin supaya saya lebih berhati-hati memilih teman untuk berjalan.insyaallah andai diizinkan Allah saya akan ceritakan perjalanan saya dan teman-teman ke tanah bersejarah itu di entry-entry akan datang insyaallah.

Berbalik pada cerita saya tadi dan kaitannya dengan tajuk entry,saya kira semua dapat teka apakah yang bermain di benak fikiran dan hati sanubari saya.YA!ANDA BENAR!saya tersangat cemburu dengan mereka.yang bisa kutip semangat yang mungkin pada awalnya jatuh dek mehnah dan bebanan dakwah namun meninggi semula saat bertemu mereka yang turut sama bergerak dalam gerabak yang sama.oh, katakan pada saya siapa yang tak cemburu??

Saya tersangat cemburu dengan mereka.yang bisa menyulam indah iman yang mungkin pada awalnya dicarik duri keputus asaan saat bertarung dengan musuh dalam diri yakni an nafs saat berjumpa mereka yang turut berjalan di lorong penuh duri yang sama.oh, katakan pada saya tak cukup kuatkah alasan itu itu saya mencemburui mereka??

KATAKANLAH!!

Oh.sedikit dramatik di situ.tapi tidak keterlaluan kan untuk saya mencemburui mereka? Cemburu dengan harapan dan panjatan doa agar saya juga diberi peluang oleh Allah untuk bermusafir di muka bumiNya mencari secebis semangat untuk saya terus tsabat di jalan dakwah dan tarbiyah ini.

YA!saya cemburu..tapi ole-ole yang dibawa pulang sudah cukup mengubat rasa cemburu ini dan sepertinya ia menggamit memanggil-manggil agar saya juga dapat turut serta mencari bekal-bekal sepanjang perjalanan ini untuk saya meneruskan perjalanan abadi di sana nanti.insyaallah.

Bukan mudah.bukan senang.masa yang sangat berharga bagi seorang pelajar, duit yang sangat bernilai bagi seorang yang tidak bergaji, dan last but not least tenaga yang perlu dikorbankan bukannya sedikit.oh, katakan pada saya siapa yang mampu menahan diri daripada mencemburui mereka, yang banyak pengorbanannya untuk agama??

Tak salahkan untuk cemburu dengan mereka?:)

ditambah pula dengan peristiwa bersejarah revolusi mesir yang berakhir tengah tahun 2012 ini.peristiwa yang saya kira masih hangat dan akan terus hangat untuk menjadi pemangkin semangat ummat yang semakin sedar  akan kegemilangan Islam yang pernah dikecapi suatu ketika dahulu.

Moga saya dan anda semua diizinkan Allah untuk bermusafir di muka bumi yang luas ini demi mencari sebuah penghayatan terhadap ciptaan Allah serta kebesaran dan keagunganNya.amin.

"berjalan, bermusafirlah
melihat kebesaran tuhan yang diciptakan untuk mereka yang berfikir dan bersyukur
di atas nikmat dan kurnianNya
nilai harganya,iman dan taqwa bagi hamba yang setia...."

Wallahua’lam.

8 November 2012, 10:10pm, bumi malaysia

No comments:

Post a Comment