bila Allah nak tolong.....


Bismillah..

Segala sembah sujud hanya pada Allah tuhan maha pengasih, maha penyayang..

Astaghfirullah..
Astaghfirullah..
Astaghfirullah..

Alhamdulillah a’la kulli hal..

Hari keempat bergelar 2nd year MBBS student (walaupun actually kelas dah start hampir sebulan yang lalu). Honestly sangat bersyukur atas segala limpah kurnia dariNya. Put your trust in Allah! Itu kuncinya..

Alkisahnya..tadi pergi jumpa lecturers 1st year dengan beberapa orang teman. ada sorang lecturer nie, baik sangat dengan budak malaysia. Tadi waktu jumpa beliau ucap tahniah kat kami semua sambil menghulurkan tangan untuk bersalam. Allah...dalam hati berpikir-pikir apa nak buat kalau tetibe....

”congrats! “ sedar-sedar sir dah hulurkan tangan untuk bersalam..

Erk!

Sekadar menunduk sambil tersenyum tanpa menghulurkan tangan(tangan memang dah kat belakang since awal lagi). And i’m pretty sure that it was a reflex coz i couldn’t think of anything. Then terus je sir tarik balik tangan beliau and terus je bersalam dengan my fellow not-yet-muslim without doing the same thing  to my 2 other muslim friends. They were safe then. Lepas tu terus je rasa macam serba salah teramat sangat. Takut sir terasa. But i think he will understand sebab sir nie agak suka mengkaji. Balik je terus sakit kepala sebab pikir apakah hikmah di sebalik semua yang berlaku. Alhamdulillah lepas berwudhu tengah hari tu rasa macam tenang sangat sebab rasa macam Allah bukakan pintu hati untuk terus husnu zhon(bersangka baik) dengan DIA.

Kita selalu mintak kat Allah untuk dijauhkan dari kemurkaanNya. Mintak untuk terhindar dari buat dosa, maksiat dan yang sama waktu dengannya. Tapi bila Allah dah tentukan atau taqdirkan kita terselamat dari fitnah tu kenapa kita nak ragu-ragu pulak dengan kasih sayangNya?? Patutnya bersyukur yang teramat sebab Allah sangat kasihkan..sayangkan.. dan cintakan kita dan kabulkan doa kita. Kita mungkin tak kuat untuk melawan jahiliyah sorang-sorang. So bila Allah hadir memberikan bantuan, kenapa kita nak pertikaikan apa yang terjadi?? Allah....ampuni kami ya Allah.. moga itu mampu menjadi titik tolak hadirnya sinar Islam dalam diri sir dan lagi 2 orang teman saya yang turut menyaksikan peristiwa tersebut. Insyaallah. Amin. Sungguh tiada daya melainkan dari Allah!

“Lahaula Wala Quwata Illa Billah Hil Aliyil ‘Azim.”
“Tiada Kekuatan dan Daya Melainkan dari Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Mulia.”

wallahua'lam.

P/s: start tulis hari keempat.tapi post hari kesembilan.asif jiddan.

2 September 2012, 15 Syawal 1433H, 5:55pm. BM

No comments:

Post a Comment