ibrah hari sabat

Bismillah..

Segala sembah sujud hanya pada TUHAN yang maha pengasih maha penyayang..

Dan (ingatlah) ketika suatu umat di antara mereka berkata: "Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazab mereka dengan azab yang amat keras?" Mereka menjawab: "Agar kami mempunyai alasan (pelepas tanggung jawab) kepada Tuhanmu, dan supaya mereka bertakwa.”

Maka tatkala mereka melupakan apa yang diperingatkan kepada mereka, Kami selamatkan orang-orang yang melarang dari perbuatan jahat dan Kami timpakan kepada orang-orang yang zalim siksaan yang keras, disebabkan mereka selalu berbuat fasik.
(Al-a’raf 7:164-165)

2 ayat di atas menceritakan kisah bani israel..alkisahnya begini..

Terdapat satu kelompok bani israel yang melanggar perintah Allah mengenai hari sabat.hari sabat seperti yang semua sedia maklum adalah hari khusus untuk bani israel menunaikan ibadat and tak boleh buat pekerjaan lain selain ibadat..orang-orang bani israel nie pekerjaan utama mereka adalah menangkap ikan..(fishermen i guest)..



nak dijadikan cerita..ikan-ikan tak nak keluar pada hari-hari lain..tapi melompat-lompat macam nak suruh orang tangkap dia pada hari sabat..peristiwa itu hanya terjadi pada hari sabat je..hanya hari sabat..demikianlah Allah menguji hamba-hambaNYA..disebabkan orang-orang bani israel nie tak boleh nak tangkap ikan hari sabat, mereka nak buat helah kononnya untuk menipu Allah dengan memasang perangkap pada hari jumaat dan mengambilnya kembali pada hari ahad..mereka tidak perlu untuk keluar menangkap ikan pada hari sabat tapi masih mendapat hasilnya..begitu la tipu daya mereka untuk mengaburi pandangan Allah sedangkan Allah maha mengetahui apa yang hamba-hambaNYA kerjakan..

Ada satu golongan nie..mereka menegur dan menasihati golongan yang berbuat mungkar...tapi ada pulak lagi satu gerombolan..mereka nie tak puas hati dengan yang menasihati..

“buat apa nak nasihat mereka??..mereka dah sah-sah akan diazab Allah kerana kemungkaran yang mereka perbuat.sia-sia je..”

Lebih kurang macam tu la kata-kata golongan ketiga tadi..tapi jawab golongan yang kedua..

“kami menasihati mereka bukannya sebab apa..tapi at least kami ada alasan bila ditanya Allah nanti..and supaya mereka bertaqwa..”

Seterusnya ayat 165 surah al-a’raf menceritakan bahawa Allah menyelamatkan mereka-mereka yang melarang orang berbuat jahat..dan Allah mengazab orang-orang yang fasik(yang tangkap ikan hari sabat tue) dengan azab yang keras..

Eh...jap..kenapa ada dua golongan saja??

Mana lagi satu kelompok yang mempertikai tindakan mereka yang menegur orang-orang fasik tadi???

Subhanallah...Allah langsung tidak menyebut tentang golongan tersebut..entah mungkin Allah langsung tidak memandang mereka..astaghfirullah..

Haa...di mana kedudukan kita???yang mana yang menjadi pilihan kita??

1)diazab Allah dengan azab yang keras
2)diganjarkan dan diselamatkan oleh Allah
Ataupun...
3)langsung tidak dipandang dan diendah oleh Allah

Na’uzubillah...

Reflect kepada perbuatan dan amal kita..
kalau pilihan pertama yang berkenan di hati..buatlah apa-apa yang kita suka..tapi jangan kita lupa..negeri BARZAKH akan kita tempuhi..negeri ABADI tetap setia menanti..apakah kita cukup kuat untuk melawan panasnya api neraka dan bengisnya malaikat Malik?apakah kita sanggup meminum nanah dan memakan zaqqum yang peritnya sudah tentu tidak dapat kita bayangkan?cukup HEBATKAH kita??????

Andai pilihan kedua yang..’hmm..cam menarik’..buatlah apa yang Allah suruh..jangan kita lupa ada tugas yang menanti kita..tidaklah Allah mencipta kita sia-sia di atas muka bumiNYA..apakah kita sudah lupa pada 2:30 dan 51:56 yang sering kita war-war kan??sedangkan Allah membeli dari orang-orang yang beriman harta dan jiwa mereka dengan syurga yang di dalamnya penuh nikmat yang tiada dapat kita bayang..siapa orang yang beriman????
Mereka itu adalah orang-orang yang bertaubat, yang beribadat, yang memuji, yang melawat, yang ruku', yang sujud, yang menyuruh berbuat ma'ruf dan MENCEGAH BERBUAT MUNGKAR dan yang memelihara hukum-hukum Allah. Dan gembirakanlah orang-orang mukmin itu.”
(at-taubah 9:112)

Betapa Allah concern dengan orang-orang yang berbuat nahi mungkar nie..diganjar dengan syurgaNYA..tak inginkah kita mendapat perhatianNYA??

Senang untuk menyuruh orang berbuat ma’ruf..(kalau susah pun at least lagi senang dari nak suruh orang tinggalkan kemungkaran)...jadi tidak hairan kalau Allah mengambil berat pada mereka-mereka yang melarang orang dari berbuat jahat..sebab memang sangat berat pun..

Berbalik pada tugas kita yakni matlamat hidup kita yang kita banggakan selama nie..surah al-baqarah surah ke 2 ayat ke 30..Allah berfirman pada malaikat...

Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi." Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."

eh..cam kenal...

oo..ayat nie...

eh..masih ingat rupanya..alhamdulillah..bukannya apa..manusia ni memang memerlukan orang untuk mengingatkan..(reflect pada diri sendiri jugak)..bak firman Allah dalam surah masa..manusia nie memang dalam kerugian tapi terkecuali bagi mereka yang berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran..insyaallah kita saling mengingati...sebab kita tak nak rugi..betul tak??

Berbalik pada 2:30 tadi...memang menjadi tanggungjawab kita untuk memimpin diri dan ummat kerna kita diciptakan untuk menjadi khalifah..khalifah di muka bumi..tidak hanya untuk diri sendiri..hadis nabi ada menyebut..
                -Sampaikan dariku walau satu ayat-

Sayang nabi kita kan??kalau sayang..kena la buat apa yang nabi kita suruh buat...jangan lah

‘ilmu saya sikit..’

‘ala..saya bukan budak sekolah agama..’

‘seganlah..saya nie baru join tarbiyah..’

‘eh..diri sendiri masih tunggang terbalik..camne nak sampaikan??’

‘nak kutip ilmu banyak-banyak dulu..’

'saya nak sempurnakan diri dulu..'

....etc.....

Dijadikan alasan untuk kita tidak menyampaikan ISLAM..

Janganlah kerna alasan-alasan yang tak matured tu kita memilih untuk sekadar membesarkan hati masing-masing tanpa mempedulikan ummah yang semakin sakit,parah dan tenat diserang virus-virus jahiliyah..

Apakah ingin tunggu sampai as-sa’ah memunculkan diri..ataupun Izrail datang mengambil kembali hak tuhannya baru kita TERKETUK UNTUK BERFIKIR kembali tentang tugas kita yang satu nie????

Tepuk dada tanya iman~

Wallahua’lam..


14 Jun 2011, 7:39petang

No comments:

Post a Comment