subhanallah...nie memang tersangat lama tak update.dan hari nie Allah bagi rasa nak menulis tu.alhamdulillah.
alkisah hari nie saya ada ward ending atau nama lainnya end posting.its like you have to take case,viva case,with all the instruments and drugs.subject: Ophthalmology.the very vast and complicated subject.setakat nie la.mungkin sebab banyak yang belum study (T.T).but if wanna compare with final year subjects i don't think ophthal is more complex than those subjects of final year.
1 month posted in Ophthal, not bad la dia punya penangan.best.tapi banyaaaakkkkk.tak dinafikan.best mugkin sebab dapat cakap sikit-sikit dalam bahasa tempatan.(marathi ye.bukan hindi.lain banyak).tadi punya case was a fake case actually.we not need to examine real patient.thank god.its depends on luck jugak la case apa yang bakal kita dapat.but for me it is fated that i got those cases and questions.so just have to write case history and all the findings without doing the examinations.and i got SIMC for right eye and MC for left eye.hehe.perasaan bila habis best sebab finally habis jugak posting nie.tapi tak berapa nak gembira cause i know i can do much better if i take it more seriously.kena pulak dengan HOD.memangla.but not really scary sebab HOD tu baik je.tak nampak friendly tapi tak pulak nampak menakutkan sangat.kira tak rasa down sangat la even tak dapat jawab soalan dia.(but i don't think he will compromise kalau student tak dapat jawab soalan dia especially the really basc questions.)pape pun alhamdulillah...:)
on my way back to hostel just now i just wonder if i can continue my journey in this field.i mean this medical field.i just wonder.tambah pulak Doctor was once NOT in my list of profession ever since i never get even an 'A' in biology during my high school.but for the sake of ummah and my father i decided to be with medic till my last breath insyaallah.unless HE already planned something else for me for my future.that only Him and Him alone knew it.teringat kata-kata seorang senior@kakak yang saya segani.dia cakap "medic nie tak perlukan orang yang pandai untuk belajar tapi orang yang rajin je yang boleh ambil medic nie" kurang lebih macam tu la ayat dia.and at that time i was like errkk...krik.krik.krik.that time i realised bukan kepandaian yang boleh bawak saya untuk terus melangkah dalam field nie tapi kesungguhan dan kerajinan yang mampu buat saya tetap teguh.and cleaver is just a bonus!but yup i agreed with her statement.absolutely sis!cumanya kalau nak mengukur kerajinan diri dengan pencapaian yang dipegang sekarang, Allahu, Allah saja yang maha memungkinkan segalanya.segalanya.indeed.
sama jugak dengan jalan dakwah dan tarbiyah.benar..Allah akan pelihara jalan ini, memastikan adanya penerus deligasi yang dibebankan pada kekasihNya yang tercinta yakni deligasi DnT yang diperjuangkan oleh kita-kita yang masih lagi bertatih untuk menuju tuhan.dengan segala kekurangan dan alasan kita Allah masih lagi menetapkan langkah kita untuk terus melangkah di atas jalan dakwah dan tarbiyah ini despite of all sins that we have commited.dan benar cuma Dia yang memelihara jalan dakwah ini meski sangat banyak kekurangan dalam diri kita sepanjang menjunjung amanah ini.
terkadang kita rasa tak mampu untuk menapak apatah lagi melangkah namun digagahi juga.kerna apa?kerna DIA sedang memelihara jalan ini.terkadang kita rasa berat untuk berbuat namun diringankan juga.kerna apa?kerna DIA sedang menjaga deligasi mulia ini.kerna itu dihadirkan rasa MAMPU itu dalam diri kita.kerna DIA mengetahui benar bahwa kita sangat memelukan jalan ini untuk membawa diri kita.perhaps we may become the one yang condemning para daie di luar kalau kita tidak berada atas jalan ini.perhaps we are the one yang akan menolak islam sekerasnya kalau kita tidak berada di atas jalan ini.He is helping us to help His deen.kerna hakikat jatuh dan naik islam itu sunnatullahnya adalah di tangan dan bahu para mukminin dan mukminat.He will help indeed.no doubt.cumanya andai ada langkah pertama, Dia akan mudahkan langkah seterusnya.dalam surah al lail ada di sebut;
.jpg)